Recensie: Downtown church by Patty Griffin

Als fan van Patty Griffin kwam ik veel te laat achter het bestaan van deze mooie cd (mea culpa). Ik houd erg van haar stem waar je je volledig in kan onderdompelen. Deze cd, van begin 2010, bevat bekende en minder bekende gospels en spirituals en is daarmee een buitenbeentje in het oeuvre van mevrouw Griffin.

Een indrukwekkend rijtje muzikanten komt vocaal opdraven om de boel nog meer muzikale diepgang te geven; Emmylou Harris, Julie Miller, Raul Malo, Regina McCrary, Ann McCrary, Mike Farris en Buddy Miller. En met succes!
Na de eerste 2 rustige herkenbare spirituals barst de passie los. “Death’s got a warrant” hamert met confronterend slagwerk de boodschap letterlijk home. “If I had my way” zet het swingen verder en roept: ‘tear this building down …’.
We halen adem met “Coming Home to me” met de heerlijke combinatie van Patty en Julie. Zo wil ik elke dag wel thuiskomen …
“Wade in the water” brengt ons voetje voor voetje naar de rivier. Het roept beelden op van ‘The Apostle’ en ‘O Brother where art Thou’. Met “Never grow old” en “Virgen de Guadalupe” glijden we in een wonderschoon momentum dat ruw wordt verstoord door het weinig spiritueel klinkende “I smell a rat”. Maar ja, je zal er in de ‘downtown church’ maar last van hebben…
“Waiting for my child”, “The strange man” en “We shall be reunited” vormen het laatste kwart van het schijfje. Het sober en ingetogen “All creatures of our God and King” besluit de cd en de luisteraars verlaten zachtjes de downtown church…

The making of:

7 gedachtes over “Recensie: Downtown church by Patty Griffin

  1. Ik heb hem ook; het zijn stuk voor stuk mooie, ambachtelijke nummers, met liefde gemaakt, maar toch beklijft de cd als geheel niet bij mij, helaas. Ik weet niet hoe het komt, soms heb je dat. 1000 Kisses vond ik qua sfeer en geluid warmer, op de een of andere manier.

  2. Heb ‘m veel geluisterd, maar niet fysiek in bezit. Wil Patty wel van je overnemen :). Ik begrijp wel dat het niet beklijft. De eenheid/samenhang in de opbouw ontbreekt volgens mij waar die in 1000 kisses helemaal past.

  3. Ruilen? Mmm, ik weet niet of ik veel heb waartegen ik kan ruilen. Neem vrijdag wel wat mee.

  4. Hoi iedereen,

    Ik heb mousique.wordpress.com gevonden via Startpagina.
    Deze site ziet er goed en fijn uit!
    Ik wil graag ook zo een mooie site maken. Welke software heb je hier precies voor gebruikt? Mijn blogje ziet er nog kaal uit. 😦

    Bedankt

    Liefs vanuit A’dam
    Willy

  5. Hoi Willy,

    Deze site is gemaakt met wordpress. Daar kun je kiezen uit verschillende templates (vormgeviing en opmaak).

    Succes!

    Daniel

Reacties zijn gesloten.