recensie: Let The Dog Drive Home by Teitur

Hoewel 2010 een aantal mooie parels heeft opgeleverd was het m.i. niet echt een bijzonder muziekjaar. Van een aantal artiesten verscheen teleurstellend nieuw werk en van anderen bleven nieuwe publicaties uit. Voor 2011 heb ik hogere verwachtingen. Zo verwacht ik onder andere nieuw werk van Damien Rice, The Decemberists, Iron & Wine, Bright Eyes, Sigur Ros, U2, Coldplay (hoewel ik hen niet meer zo geweldig vind als vroeger), Elbow en van eigen grond: Spinvis. We beginnen het jaar al goed met het nieuwe album van Teitur (Larssen), Let The Dog Drive Home, dat 31 januari hier in de winkels ligt. Mousique is er vroeg bij met een hierop vooruitlopende recensie.

Mijn favoriete singer/songwriter van de Faeröer-eilanden heeft met dit album weer een prachtig werkje afgeleverd. Zij laatste, The Singer, sprak mij iets minder aan, zijn eerste twee, en dan met name zijn debuut Poetry & Aeroplanes behoren echter beiden bij mijn favoriete platen. Let The Dog Drive Home zou daar best eens bij kunnen gaan horen.

Negeer het belachelijk stupide hoesje en stop de cd meteen in je cd-speler. Je wordt dan meteen getrakteerd op de gevoelige opener Feel Good. Net als bijvoorbeeld het derde nummer Wavery Place een typisch Teitur nummer. Kenmerkend voor Teitur zijn de subtiele melodieën, orchestraties en blips en beeps, maar bovenal zijn typische en hemelse stemgeluid. De vierde track, Freight Train, is zo’n heerlijke zwijmeltrack, zoals die ook op Poetry & Aeroplanes stonden. Dit bewijst toch weer dat Teitur vooral niet teveel gas moet geven, niet teveel moet experimenteren met bombast (The Singer); zijn kracht ligt in het gevoelige verstilde liedje. Betty Hedges heeft weer iets meer tempo en is een van de mindere tracks van het album (sleept zich wat voort). You Never Leave L.A. is de eerste single, en heeft een goede airplay-waarde: beetje meer pit, prachtige melodie, vrolijke noot. Dat ene tekstfragment `never leave l.a.’ blijft in je hoofd hangen. Weer gas terug met Stormy Weather, ballad op basis van eenvoudig pianodeuntje. Hier dreigt hij toch te ontsporen, vooral door het gebruik van een vocoder (wanneer wordt dat ding nu eens verboden?). De zang is wel mooi. Het melodietje van Fly On The Wall klinkt wel erg bekend (heeft hij het gejat of is dit het ultieme bewijs van `s mans genialiteit?). Dan het titelnummer, zoals Larssen hier grooved heb ik er geen enkel probleem mee: heerlijk! En ook weer zo’n catchy zinnetje, `let the dog drive home’. Very Careless People is een beetje lullig, op dit soort momenten wordt Teitur iets te zoet naar mijn zin, maar er zijn vast ook weer mensen die dit kunnen waarderen. Het is bijna crooner. Maar zingen kan de man, dat was geloof ik al duidelijk, toch? Van When I Had It All wordt ik niet echt warm, maar gelukkig is daar nog afsluiter All I Remember From Last, een liefdesliedje dat draait om de simpele maar effectieve frase `all i remember from last night is you’.

Sentiment is een handelsmerk van Teitur. Soms doet hij dat heel geslaagd, soms glijdt hij wat uit richting  suikerzoet of net-te-theatraal. Al met al is het toch een mooi album dat ik zeker nog vaak zal draaien. Als het straks weer lente wordt bijvoorbeeld…

Tracklist:

1. Feel Good
2. God, I Have So Many Things To Tell You
3. Waverly Place
4. Freight Train
5. Betty Hedges
6. You Never Leave La
7. Stormy Weather
8. Fly On The Wall
9. Let The Dog Drive Home
10. Very Careless People
11. When I Had It All
12. All I Remember From Last

Oh ja, Teitur geeft op 29 januari een miniconcert in de Amstelkerk in Amsterdam.

19 gedachtes over “recensie: Let The Dog Drive Home by Teitur

  1. Weer dank voor de kennismaking met voor mij totaal onbekende groep. Bovenstaand nummer klinkt fantastisch. Ga op grooveshark wel eens luisteren.

    • @David,

      check ook zijn twee eerste cd’s; met name poetry&aeroplanes vind ik erg mooi.

      groet,

      peTer

  2. Deze staat inmiddels op de Luisterpaal. Vind ‘m tot nu toe erg fijn! Op de Luisterpaal is op het moment wel meer moois te vinden. Met name het album van Eefje is een aangename verrassing.

    • En wat dacht je van de nieuwe Iron & Wine?!! Met name voor Peter alias Relirel en natuurlijk voor iedereen die van deze zoetgevooisde ba(a)rd houdt!

  3. Ik zie uit naar de cd van Iron & Wine. Volgende week. Als ie net zo goed is als de vorige cd’s belooft dat wel wat.

  4. inderdaad! Iron & Wine al op de luisterpaal. ga direct luisteren, alhoewel dat bij die abominabele geluidskwaliteit eigenlijk not-done is…

    • En Iron & Wine is al weer van de Luisterpaal af… Om het op z’n Duits te zeggen: Schade! (bijna overwoog ik de Duitse weergave voor faecalieën).
      Direct een mailtje naar 3 voor 12 gestuurd en hier het antwoord:

      Beste Kees,

      We hebben het album er helaas weer af moeten halen van platenmaatschappij.
      We hadden toestemming van de het label, maar helaas bleek het album in
      de USA op een ander label te hebben, en die hadden weer een exclusieve
      wereldwijde deal.
      Waarschijnlijk staat ie er volgende week weer op….

      Groet!

      Stephan van Peursem

      Dus nog een week geduld, nou ja: dan is dat album ook uit. Heb ik ‘m inderdaad liever in goede digitale kwaliteit.

      • gebeurd wel vaker bij de Luisterpaal, heb ik gemerkt. waarchijnlijk zijn er meer platenmaatschappijen die moeilijk doen. onbegrijpelijk, gratis PR en de geluidskwaliteit is zo beperkt dat je er verder toch niets mee kunt.
        bovendien is het album al lang via bepaalde kanalen te downloaden, dus daarvoor hoe je het ook niet te laten…

    • Een dubbelrecensie is ook leuk! Ik zag n.l. dat twee van de vier ‘mousiqueteurs’ de cd al dagen aan het beluisteren zijn…

      • @Kees,

        laat het nu juist zijn dat we zo’n dubbelrecensie aan het voorbereiden zijn… nog even geduld dus, maar hij komt eraan1

        peTer

      • Haha, kwestie van aanvoelen, toch?
        Ik ben erg benieuwd: de reacties op het web zijn namelijk nogal wisselend op Sam Beam’s jongste telg. Pitchfork gaf vandaag een 7,7 maar Paste een 9,3.
        Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen!

  5. En ik vind juist Betty Hedges mooi! Zo kwam ik ook bij deze artiest uit, ik kende hem namelijk niet. Maar smaken zullen altijd blijven verschillen! 😉

  6. Vandaag een leuk interview met Teitur in Trouw! En een interview en live-optreden van Eefje op Radio 2, Cappuchino.

Reacties zijn gesloten.