The Story Of Our Lives (liebe über alles, black as death & TH3 F^NTA5T1C MACH1N3) by The Violet Burning

Vergeet The Smashing Pumpkins. The Violet Burning is weer helemaal terug. En hoe!
De band rond Michael Pritzl komt met maar liefst 3 cd’s, 33 gloednieuwe tracks, die Mellon Collie & The Infinite Sadness van voornoemde Pumpkins volledig doet vergeten. The Violet Burning is tegenwoordig volledig onafhankelijk, los van welke platenmaatschappij dan ook, en dat maakt dit tot een des te indrukwekkender prestatie.20
Sinds de titelloze derde plaat en Demonstrates Plastic & Elastic, hun vierde, raakte ik mijn interesse voor TVB enigzins kwijt. Zonder Andrew Pricket (de grootste nog levende gitarist ter wereld) raakte Pritzl wat stuurloos en bovendien naar mijn mening wat teveel ingezogen in de (sub-)christelijke scene. De sound werd zoeter en de teksten minder scherp. TVB was ooit een van de toonaangevende iconen voor jonge christelijke muzikanten die niet `christelijk’ wilden klinken, maar van die status bleef niet veel meer over. Hoewel ik ze bleef steunen merkte ik dat ik het nieuwe werk nauwelijks nog beluisterde.
Tot TVB in de loop van 2010 dit prestigieuze project aankondigde. Ik dacht meteen: dit kan wat worden, en inderdaad, het resultaat mag er wezen, althans wat we er tot nu toe van kunnen horen, want het triple-album is nog slechts als pre-order te bestellen via hun eigen webshop. Energie, rauwheid, gelardeerd met bitterzoete melodieën, screaming vocals, TVB is weer TVB, eindelijk!

Hierbij alvast een voorproefje van wat komen gaat:

10 gedachtes over “The Story Of Our Lives (liebe über alles, black as death & TH3 F^NTA5T1C MACH1N3) by The Violet Burning

  1. Ik heb ongeveer dezelfde luisterervaring als jij gehad met The Violet Burning. Ik was erg onder de indruk van het selftitled album en Demonstrates, daarna ben ik ook een beetje afgehaakt. Je zet wel erg hoog in met de oproep om Melin Collie te vergeten, dus ik ben benieuwd. Wat in het filmpje voorkomt klinkt in ieder geval al urgenter dan ik ze sinds lange tijd heb gehoord.
    Als je het gaat bestellen wil ik ook wel een exemplaar.
    Groeten!

  2. Grappig dit bericht, ik verwachtte ze hier – vroeg of later – eerder te zien opduiken in de serie Teleurstellende Helden. Alsof ze het aanvoelden 😉

    Ik ben benieuwd of ze nog wat te melden hebben, zal het es checken.

      • Zo las ik op de site van Daniel Amos (www.danielamos.com) dat ook zij met nieuw werk gaan komen, ook al gebaseerd op donaties. Ik hoop dat deze helden niet te lang wachten, want Mr. Buechner’s Dream – dat geweldige dubbelalbum – stamt al weer uit 2001!

        The Violent Burning ken ik alleen van het eerste album, met dat nummer over de kruisiging, inclusief hamerslagen. Of was dat niet hun eerste album?

  3. he Peter, nu twee maanden later: beklijven de albums een beetje? Heb je ze nog veel gedraaid? Of niet meer?

  4. @Daniel,

    het triple-album is nog niet uit. het kan elk moment zo ver zijn, kun je lezen op de website van de band. wie een pre-order plaatst is voordeliger uit, maar de verzendkosten vanuit de States komen er nog eens bij en dat wordt me toch iets te gortig. ik heb dus (nog) niet besteld. ik ben meer nieuwsgierig, kan niet zeggen dat ik nog een grote fan ben.
    de bombast waarmee ik dit artikel begin moet je maar ironisch opvatten, het is ook nogal een megalomaan project.

    groet,

    peTer

  5. Hier spreekt een grote fan. Kan ik een recensie van dit album verwachten? De tweede persing (opnieuw 1000 st.) kan gekocht worden. Ik heb in ieder geval nummer 419 in de kast staan.

    • Nee Thomas, ik heb het album uiteindelijk niet meer besteld. Hoewel ik aanvankelijk best enthousiast was over dit initiatief merk ik dat ik toch niet meer zoveel heb met de band. Ze zouden in Delft (toch redelijk dichtbij) een optreden geven een tijdje geleden, ik heb even overwogen of ik erheen zou gaan, maar er toch vanaf gezien. Voor mij is het een tijdperk dat achter me ligt denk ik, wat niet wil zeggen dat TVB geen goede band (meer) is, maar ze houden me zeker niet meer zo bezig als indertijd (titelloos album en plastic elastic) het geval was.

      Mocht je trouwens zin hebben om zelf een recensie in te sturen als gastbijdrage, voel je welkom, staan we altijd voor open. wie weet kun je me dan nog overtuigen.

  6. Oei, dat is jammer, want het album vind ik zeker net zo goed als DPEA en selftitled. Misschien zelfs beter. Trouwens, het eerste album vond ik ook erg gaaf. Helaas heb ik daar alleen de digitale versie van. Is er iemand die mij die cd over wil doen?

    Ik zal er eens over nadenken, Pritzl heeft tijdens het schrijven van het album een blog bijgehouden, misschien dat die blog mij ook wat inspiratie geeft.

    Vorig jaar was ik in Hellevloetssluis waar ze een optreden gaven met heel veel oud werk. Ik zag “opa’s” rocken, niet normaal. Was een mooi optreden. Misschien heb je in Delft ook wel wat gemist…

    In ieder geval, probeer het nog een keer of wacht mijn eventuele recensie af.

Reacties zijn gesloten.