Recensie: Leonard Cohen – Songs from the Road (cd/dvd)

Volgens de puristen is het misschien niet toegestaan een live plaat bovenaan je jaarlijstje te zetten, maar ongelooflijk, Songs from the Road valt in een totaal andere categorie. Hij staat dus bovenaan mijn jaarlijstje en niet zonder reden.

Als je geen zin hebt in lyrische taal, moet je nu stoppen met lezen, want iets anders zal er niet uit gaan komen deze recensie. Een van de mooiste concerten die ik ooit heb meegemaakt was het concert van Leonard Cohen in het Westerpark, juli 2008. Hoewel ik al een groot liefhebber was van zijn muziek, leek het nu nog een laag dieper te gaan. Wat een mooie, poetische teksten, wat een diepgang, wat een devotie, wat een zegentocht van meesterlijke nummers achter elkaar.  De wereldtournee van Leonard Cohen leverde overal dezelfde taferelen op.

Het beste van deze wereldtournee is nu op de cd Songs from the Road samengebracht. Het zijn 12 sublieme nummers, op nog mooiere wijze uitgevoerd. Is perfectie mogelijk in dit leven? Dit neigt er in ieder geval naar. Halverwege de cd staat een ongelooflijke uitvoering van Avalanche, waarbij Cohen zelf de gitaar hanteert. Daarna komt Suzanne, het liedje wat iedereen misschien al teveel heeft gehoord. Hij zingt het als nieuw. Daarna the Partisan, in de mooiste uitvoering die ik ken. Net als je denkt dat dit ongelooflijke niveau van schoonheid is niet langer meer vol te houden is, hoor je de eerste tonen van Famous Blue Raincoat. Daarna Halleluja in een hele mooie uitvoering, waarna de cd toepasselijk afsluit met Closing Time.

De bijgevoegde dvd laat de intieme setting waarin deze nummers uitgevoerd werden duidelijk naar voren komen. Regelmatig speelde hij in grote zalen of kleine stadions. Toch kun je een speld horen vallen. Het is ontroerend de oude bard zo aan het werk te zien. Kortom, de dvd is een mooie aanvulling bij het album.

Waardering 10/10

10 gedachtes over “Recensie: Leonard Cohen – Songs from the Road (cd/dvd)

1. Oke…

Heb hem pas in handen gehad, maar weer terug gelegd. Heb de ‘Best Of”-cd al en dacht dat deze live cd niet veel zou toevoegen. Maar misschien verkeerd gedacht…

2. Wat een verrukkelijke recensie, hulde!

HULDE ook aan Leonard Cohen
    wat een talent
    om keer op keer op keer mee weg te dromen…..

3. @Marie-Bernadette

grappig dat je deze rijpe heer een `talent’ noemt, zal ie leuk vinden om te horen…

ik ben ook groot fan van Leonard Cohen, hij is een van de grootste (misschien wel de grootste, voor zover je dat kunt zeggen) singer-songwriters die ik ken. muzikaal gezien is het allemaal verre van hip (om niet te zeggen soms wat oubollig, hoewel op deze cd erg goed gedaan), maar wat een tekstschrijver! De diepgang en het narratieve van zijn teksten kom je tegenwoordig nauwelijks nog tegen. Als Bruce Springsteen The Boss is en Johnny Cash The Man, dan is Cohen God.

4. Ja Peter ik ben het met je eens,
    LC vind ik ook een grandioos poëet

en zeker iemand die het Goddelijk/Kosmisch Bewustzijn kent