recensie The Skiffle Sessions by Morrison, Donegan and Barber

Zo af en toe loop je ineens tegen een cd aan die je al jaren zocht. Bij mij gebeurde dat laatst in Empire, in Den Haag. Zonder er veel van te verwachten liep ik met mijn vingers het bakje ‘Van Morrison’ maar eens door. En… ja hoor! Ongelooflijk, daar vond ik het livealbum The Skiffle Sessions! Moeilijk te verkrijgen, althans zeker in NL. En nu had ik hem in handen, voor slechts €7,50.
The Skiffle Sessions (Live in Belfast) is eigenlijk geen Van Morrison album. Het is een live performance van Lonnie Donegan, Chris Barber en Van Morrison. Maar wat is skiffle?, vraagt de gemiddelde lezer zich waarschijnlijk af. Skiffle is een muzieksoort die in de jaren dertig in het Zuiden van de VS opkwam en eigenlijk een fusie was van verschillende soorten Amerikaanse rootsmuziek: jazz, blues, folk, country. Later werd dit opgepikt in de UK, door Briste artiesten met een voorliefde voor Amerika en Amerikaanse muziekstijlen. In de jaren vijftig werd skiffle enorm populair en scoorde de genoemde Lonnie Dongegan een wereldhit met Rock Island Line. Chris Barber is dan weer een oudgediende uit de Europese jazzmuziek. Van The Man behoeft geen introduktie. Het gaat hier dus om drie muziekveteranen, liefhebbers, ambachtslieden en het plezier en vakmanschap druipen er dan ook vanaf. Ook Dr John schuift nog even aan voor een solo. Het is wat het is: hier jazzy, daar bluesy, swingend, stampend, honkey tonk. Sommigen zullen dit gedateerd vinden, ik vind het gewoon heerlijke muziek die je kunt blijven luisteren.

Een gedachte over “recensie The Skiffle Sessions by Morrison, Donegan and Barber