Recensie: The Lonesome Southern Comfort Company – Charles the Bold

Kan er iets goeds uit Zwitserland komen? Ik kon me het niet voorstellen, maar had dan ook nog nooit gehoord van The Lonesome Southern Comfort Company. De bandnaam belooft al veel goeds, wat het ook allemaal waarmaakt. De band was opgepikt door de jongens van stillife.nl. Hierdoor kwam het bij mijn broer terecht, die er erg over te spreken is en de band beloofd heeft ze de nodige publiciteit in Nederland te gaan geven. Zo kwam er ook een cd-tje bij mij terecht.

De muziek is het beste te omschrijven als amerikaanse folk, of americana en het schuurt en zwalkt alsof het ook echt uit het zuiden van de Verenigde Staten komt. De stem doet me denken aan de stem van Adam Stephens van the Two Gallants. De muziek met ook in deze hoek gezocht worden. Toch heb je nergens het gevoel dat er gekopieerd wordt. De nummers klinken intens, soms ingetogen, akoestisch, soms met een bak noise. Regelmatig wordt er meerstemmig gezongen of geschreeuwd. Er wordt veel gebruik gemaakt van strijkers, niet op de stuwende blue grass manier, maar om het geheel in een warm bad van strijkers onder te dompelen.

Ik weet het, een vage omschrijving, maar ik beloof je, geef het een kans en het levert een groeiplaat op die wel eens zou kunnen uitgroeien tot de soundtrack van komende herfst en winter.

Beoordeling: 8/10

2 gedachtes over “Recensie: The Lonesome Southern Comfort Company – Charles the Bold

  1. Vreemd, amaricana uit het land van de alpen, zakmessen en chocolade… Ben wel benieuwd. Ik ga eens op Youtube vissen.

Reacties zijn gesloten.