R.I.P. Solomon Burke

Gisterenochtend is de legendarische Solomon Burke (70) overleden. Dominee, begrafenisondernemer, eigenaar van een limousinebedrijf, King of Soul, vader van 21 kinderen, 90 kleinkinderen en 19 achterkleinkinderen. Tweemaal heb ik hem live zien optreden, in het toenmalige Nighttown. Een flamboyante man, een geweldig performer en een groot soulzanger. Gelet op zijn enorme omvang én zijn leeftijd, klonk zijn stem nog steeds erg soepel. Vanavond laat zend de VPRO een herhaling van de mooie docu Solomon Reigns uit (ik weet het niet zeker, maar dat was volgens mij nog voor zijn comeback-album Don’t Give Up On Me, waarop hij op onnavolgbare wijze covers zingt van Bob Dylan, Tom Waits, Van Morrison, Nick Lowe, Brian Wilson, Elvis Costello e.a.). Wat rest zijn mooie herinneringen. En zijn songs natuurlijk, die je hier kunt beluisteren. Check bijvoorbeeld de nummers Down In The Valley, Don’t Give Up On Me en None Of Us Are Free.

Een gedachte over “R.I.P. Solomon Burke

  1. RIP
    Een groot zanger. Ik was ook erg onder de indruk van ‘Don’t give up on me’.

Reacties zijn gesloten.