recensie The Key to the Kingdom by Washington Philips

Wie van oude, obscure gospelmuziek houdt, die leze deze recensie. Washington Philips wordt gezien als één van de godfathers van de gospelmuziek; voorloper en wegbereider van mensen als Sister Rosetha Tharpe, Mahalia Jackson, Paul Robeson, The Golden Gate Quartet, The Blind Boys of Alabama, etc.

Washington, een rondreizend prediker, nam zijn muziek op in de jaren twintig (tussen 1927 en 1929). Slechts achttien nummers heeft hij geschreven en daarvan zijn er zestien bewaard gebleven voor het nageslacht. Die zestien nummers zijn geremastered en verschenen op deze cd: The Key to the Kindom. Het bekendste nummer daarop, Denomination Blues (part I & II) is gecovered door artiesten als Bob Dylan, Eric Clapton, Ry Cooder, Barry McGuire, the 77’s.  Andere nummers zijn gecovered door o.a. Will Oldham, Linda Ronstadt, Gilian Welch, Phish.

De muziek van Philips is uniek, anders dan wat voor soort muziek ik ooit gehoord heb. Hij begeleidt zichzelf slechts op een (waarschijnlijk door hem zelf gebouwde) soort citer. Daardoor heeftt zijn muziek een merkwaardige sound, waarvan ik mij, zeker in combinatie met de ruis die niet weggewerkt kon worden, kan voorstellen dat het sommige mensen op de zenuwen gaat werken. Qua stijl is het vooroorlogse gospel en blues, van beiden een beetje wat en beiden net niet. Lastig te beschrijven. Zingen kan Philips zeker wel, maar dit is absoluut geen achtergrondmuziek. Het is muziek om voor te gaan zitten; muziek met een boodschap ,waarvan het de bedoeling is dat je er wel naar luistert. Want de teksten, zelfgeschreven en traditionals, zijn appellerend, motiverend; het zijn hymns en preken op muziek. Sommige songs dragen intigerende titels als: Why The Church Needs Good Deacons; What Are They Doing In Heaven Today; You Can’t Stop A Tattler

Enfin, luister hier maar eens voor een voorproefje. Als bonus staan er nog vier nummers van andere straatartiesten op. Ook uit 1927. Al met al een aanrader voor liefhebbers van historische Amerikaanse rootsmuziek . Geweldig dat zoiets nog uitgebracht wordt

UPDATE 28/3/2012 n.a.v. optreden Djurre de Haan met cover Washington Philips in DWDD:

Een gedachte over “recensie The Key to the Kingdom by Washington Philips

1. jeetje, dat klinkt errug oud. maar ik herken inderdaad ook wat dingen, blijkbaar invloedrijk man geweest, ook al had ik nog nooit van `m gehoord.