recensie: Praise and Blame by Tom Jones

Is me dat wat. Showman Tom ‘Sex Bomb’ Jones, de oude crooner met geverfde haren en de foute snik in zijn stem, brengt een album uit vol met oude gospels en blues (maar ook covers van bijvoorbeeld Bob Dylan en Susan Werner). En dan niet glad, gelikt en overdone, maar rauw, sober en ongepolijst. Nu bleek de 70jarige man uit Wales al eerder (in Martin Scorcese Presents The Blues) een liefhebber en kenner van oude Amerikaanse muziek. Wellicht hebben de American Recordings van Johnny Cash hem geïnspireerd tot deze opmerkelijke move in zijn carriere. Hoe het ook zij, het resultaat mag er wezen. Het grote verschil met de Cash cd’s, is de stem van Jones. De stem van Johnny Cash klonk met iedere cd fragieler en meer gebroken, een man in de herfst van zijn leven. Tom Jones klinkt springlevend op Praise and Blame. Hij zingt, gromt en schreeuw met passie en soul; hij zingt als iemand die gelóóft waarin hij zingt, met alle kracht die in hem is. Een ander verschil: Praise and Blame is veel ‘bluesier’ dan American Recordings. Er is eigenlijk weinig aan te merken op deze cd, die dan ook vooral lovende kritieken ontvangt. En toch bekruipt mij af en toe het gevoel: Jones flikt weer een kunstje. Over de keuze van zijn covers zul je mij niet horen klagen, over de muzikale uitvoering ook niet. Dat getuigt wat mij betreft allemaal van stijl, goede smaak en kennis van en liefde voor muzikale traditie. Maar iets maakt dat het bij mij allemaal minder authentiek aanvoelt dan bij Johnny Cash. Misschien omdat ik het levensverhaal van Cash beter ken. Misschien omdat Tom Jones toch teveel een showman is. Misschien dat dat laatste doorklinkt in zijn stem, die mij uiteindelijk tóch niet weet te raken. Dat is het, denk ik: wanneer ik Jones hoor zingen, hoor ik iemand die heel graag als zijn muzikale voorbeelden wil klinken. Hij kan wel zingen natuurlijk, maar eigenlijk vind ik zijn stem niet bijzonder genoeg en op sommige momenten te veel over the top. Dat is dan het enige wat aan deze cd overdone is: de stem van Tom Jones. En luister ik dus toch liever naar anderen die deze geweldige nummers ook hebben opgenomen.

