Absolutely funeral

Aan Daniel vroeg ik of er in ons blog ook ruimte was om eens los te filosoferen over songs die je zou willen laten draaien bij je eigen begrafenis. Ja, zei hij, die ruimte was er in de categorie ‘digging deeper’. Tja, krijgt die categorie plotseling een dubbele betekenis…
Vanuit mijn beroep is het onvermijdelijk om met begrafenissen geconfronteerd te worden. Opvallend is dat muziek, hoe je het ook wendt of keert, uiting geeft aan het diepste verdriet van mensen in rouw. Muziek wordt gekozen omdat het je geloof bevestigt, je diep in je ziel raakt en in staat is te verwoorden waar geen woorden voor zijn. Liederen die zingen van hoop. Hoop op eeuwig leven, hoop op weerzien, hoop op troost, hoop dat het niet waar is.
Als je regelmatig begrafenissen meemaakt ga je vanzelf nadenken over je eigen begrafenis. En dan de voor mij heel natuurlijke eerste vraag: welke muziek moet er gedraaid worden?
En het gekke is dat je zelfs dan nog graag aan mensen zou willen laten horen wat voor geweldige muziek er bestaat. Dat je mensen de emotie, de hoop en de schoonheid zou willen laten ervaren. En dat terwijl je er zelf niet eens meer iets van mee krijgt.
Deze blogpost zal slechts een opzetje zijn, want ik ben op zoek naar waanzinnige, mooie, hoopgevende en diep ontroerende nummers. Geen 30 in een dozijn en ook niet de afgedraaide meuk, maar je eigen originele nummers die iets zeggen over jou of iets weergeven van de trillende snaren in je ondoorgrondelijke ziel.
Zo, dat is er uit.
Ik begin vandaag met een voorzetje. Een van de velen dat wel. Mijn lijstje is lang.
Het eerste nummer komt van een cd die ik weinig draai maar wel meerdere mooie nummers bevat. “Slow burn” van Glenn Kaiser en Darrell Mansfield. Vaak maken ze blues zoals het net niet hoort te zijn. Het liefst hoor ik Kaiser dan ook alleen zingen.
Long way from my home” Dat is het nummer dat ik op het oor heb. En ja, het allerlaatste op de cd. Niet voor niets waarschijnlijk…
Als ik Kaiser op Youtube zie gaat het nummer ergens anders over, maar dat is nu niet zo belangrijk. Als ik het op zet is het stil of donker in huis en gaan de speakers harder dan goed is voor de buurvrouw. Shivers down your spine gegarandeerd. Zijn schorre stem raspt je emoties open. Echte muziek voor in de kerk.

Tonight I’m sittin’ on this porch in the rain
But Hallelujah by and by I will meet you in the sky
I’m still a long, long way from my home

Zelf ook een nummer in gedachten? Post ze in de reactie en we gaan er naar luisteren.

8 gedachtes over “Absolutely funeral

  1. Mijn begrafenisnummer is al een tijdje ‘All my tears’ van de cd Wrecking Ball van Emmylou Harris. Een geniaal nummer, oorspronkelijk geschreven door Julie Miller.
    Gezongen zoals alleen Emmylou Harris dat kan.
    Over hoopvol gesproken…

    When I go don’t cry for me
    In my fathers arms I’ll be
    The wounds this world left on my soul
    Will all be healed and I’ll be whole

    Sun and moon will be replaced
    With the light of Jesus’ face
    And I will not be ashamed
    For my savior knows my name

    It don’t matter where you bury me
    I’ll be home and I’ll be free
    It don’t matter where I lay
    All my tears be washed away

    Gold and silver blind the eye
    Temporary riches lie
    Come and eat from heaven’s store
    Come and drink and thirst no more

    So weep not for me my friend
    When my time below does end
    For my life belongs to him
    Who will raise the dead again

    It don’t matter where you bury me
    I’ll be home and I’ll be free
    It don’t matter where I lay
    All my tears be washed away

    En ken je het nr ‘Funeral’ van Band of Horses?

    • Inderdaad een geweldig nummer van een heel mooie cd. Stond ook op m’n lijstje 🙂
      ‘Funeral’ van ban of horses ken ik niet. Ga ik opzoeken. Dank voor de tips.

  2. Hey David, mooie post! En prachtig nummer van Glenn Kaiser. Ik vind het wel een lastige vraag. Als ik even ga zitten nadenken, schieten er zo 20 nummers door mijn hoofd (waaronder die van Daniël hierboven). Maar ja, je kan van een begrafenis moeilijk een concert maken. Ik ga er nog eens ff over denken.

  3. Nou, wel een opdracht waarvan je flink melancholisch word. Ik kom er niet uit uit hoor.

    Mijn nabestaanden mogen uit dit lijstje kiezen 🙂

    Waitin’On The Far Side Banks Of Jordan – The Carter Family (van de soundtrack van The Apostel)
    Where Roses Grow – Rez Band
    And The Healing Has Begun – Van Morrison
    Awake My Soul – Mumford And Sons
    40 – U2
    Joy Is In Our Hearts – Sarah Groves
    Wiegelied van die Weskaap – Stef Bos
    I Will Arise And Go To Jesus – Julie Miller
    All My Tears – Emmylou Harris
    When The Saints – Bruce Springsteen (van de cd Live In Dublin)
    Ain’t No Grave – Johnny Cash
    Sorry – Kyteman
    I’ve Got The Love Of Jesus – Blind Boys of Alabama
    Goodbye, Farewell – Larry Norman
    The Storm Is Over – R. Kelly

    • Hoop dat je de melancholiek alweer kwijt bent. Indrukwekkend lijstje hoor. Die van de Carter family is wel heel vrolijk. Maar ja, misschien mag die klank er ook wel zijn. Johnny Cash heeft overigens wel meer nummers die zouden passen. Zijn cover van ‘Bridge of troubled water’ vind ik ook erg mooi. Misschien is het nummer wat uitgesleten, maar wel enorm teer en integer klinkend. Ik moet er nog een paar gaan luisteren. Ken ze lang niet allemaal.

  4. `made again’ van Marillion is altijd mijn soundtrack for passing geweest:

    I have been here many times before
    In a life I used to live
    But I have never seen these streets so fresh
    Washed with morning rain

    I have seen this face a thousand times
    Every morning of my life
    But I never saw these eyes so clear
    Free of doubt and pain

    Like the whole world has been made again

    I have been here many times before
    In a life I used to live…

    And it’s all because you made me see
    What is false and what is true
    Like the inside and the outside of me
    Is being made again by you

    And it’s all because you made me see
    What is false and what is true
    Like the inside and the outside of me
    Has been made again by you

    Like a bright new morning
    Like a bright new day
    I woke up from a deep sleep
    I woke up from a bad dream

    To a brand new morning
    To a brand new day
    Like the whole world has been made again

    • Erg mooi nummer! Zelf ben ik niet zo bekend met Marillion en ken denk ik enkel ‘Kayleigh‘.

Reacties zijn gesloten.