recensie: Come O Spirit! Anthology of Hymns and Spiritual Songs. Vol 1 – Bifrost Arts. 2009

De laatste jaren wordt er veel teruggegrepen op de oude bronnen van de Amerikaanse folk. The Anthology of American Folk Music wordt vaak genoemd en er is een hele generatie singer songwriters die hier hun inspiratie uit haalt. In deze beweging worden er ook vaak oude gospels herontdekt, van de plank gehaald en van het stof ontdaan. Dit album kun je ook in deze hoek zoeken.
De lijst met mensen die hun bijdrage hebben geleverd aan dit album is indrukwekkend. Damien Jurado, Rosie Thomas, Denison Witmer, Dave Bazan (ex Pedro the Lion), J. Tillman (oa Fleet Foxes), Leigh Nash (ex Sixpence non the Richer), etc. Mensen van wie ik allemaal (meerdere) platen in de kast heb staan. De verwachtingen zijn dus hooggespannen. Worden deze ook ingelost?
De gospels, veelal traditionals, zijn uitgevoerd in de stijl die we van hen gewend zijn. Langzaam en intens, zeggen we als we in de stemming zijn. Dat wordt ‘het neigt naar het saaie’ als we minder in de stemming zijn. Na een aantal keer draaien maak ik de balans op. Ik ben vaker niet in de stemming dan wel. Is het daarmee een teleurstellende plaat?
Nee, de liedjes zijn origineel, folky en kaal uitgevoerd. Het ademt kwaliteit en liefde voor de historie van deze traditionals. Het geheel wordt afgesloten met ‘he never said a mumblin’ word’ wat we al kenden van The Welcome Wagon.
Dit is een plaat voor de juiste tijd en plaats. Ben je in de stemming dan kun je intens geraakt worden door de gospels die op een bepaalde manier allemaal nog ergens in je herinnering rondzweefden.
Ben je niet in de stemming dan kun je beter teruggrijpen op de soloplaten van deze artiesten. Ik zet de nieuwe Damien Jurado nog maar eens op.
Beoordeling: 7/10

2 gedachtes over “recensie: Come O Spirit! Anthology of Hymns and Spiritual Songs. Vol 1 – Bifrost Arts. 2009

  1. Je maakt me wel nieuwsgierig… Wat een bezetting! Ik vind die revival van oude folk en gospel sowieso geweldig. Er wordt ook heel veel oud materiaal opnieuw gemastered en uitgebracht. OPnames uit de jaren twintig en dertig enzo. Bijv. de verzamelaars ‘Goodbye, Babylon’ en ‘Fire In My Bones.’ Ik heb ze niet, want ze zijn een beetje duur.
    En inderdaad: je moet er wel echt voor gaan zitten om in de stemming te komen.

  2. kende deze plaat niet, maar de meest artiesten erop wel; daarom lijkt het me de moeite waard om eens op te zoeken, bedankt voor deze tip!

Reacties zijn gesloten.