recensie: Dead Man Walking (Original Soundtrack)

Gisteren zond de Vara de film Dead Man Walking nog eens uit. Na het voetballen viel ik er halverwege in, maar werd opnieuw getroffen door de kracht en diepgang van deze Tim Robbins-film, met de voortreffelijke acteurs Susan Sarandon en Sean Penn in de hoofdrol.

De soundtrack van deze film heb ik al jaren in de kast staan, maar al lang niet meer gedraaid. Dat komt niet omdat het een slechte cd is; integendeel de soundtrack is bijna net zo fascinerend als de film. Maar net zoals de film, is ook de muziek bepaald niet altijd even licht verteerbaar. Het is geen makkelijke zit. Dat komt door de zware thema’s, die hun stempel drukken op de sfeer van de songs. Slechts vier van de tracks op dit album zijn trouwens in de film zelf te horen; de overige nummers zijn van artiesten die geïnspireerd waren door de film en op verzoek van Tim Robbins bijdroegen aan deze soundtrack. Het gaat dan trouwens wel om topmuzikanten uit het americana, altcountry, singer-songwriter en rockgenre. Namen? Bruce Springsteen, Johnny Cash, Patti Smith, Tom Waits, Steve Earle, Lyle Lovett, Suzanne Vega, among others.

Op sites als amazon.com (waar deze cd voor een prikkie te koop is) steken bezoekers met name de loftrompet over de samenwerking tussen Eddie Vedder en Nusrat Fateh Ali Khan, goed voor twee nummers (die ook in de film te horen zijn). Persoonlijk vind ik dit juist de minste tracks van de cd. Voor mij vormen de eerste twee nummers meteen de hoogtepunten, Dead man Walking van Bruce Springsteen (dat niet misstaan zou hebben op Nebraska, Tom Joad, of Devils and Dust) en In Your Mind waar we Johnny Cash in optima forma een gospelsong ten gehore horen brengen.

Over gospel gesproken: Dead Man Walking is misschien wel de meest christelijke film uitgezonden door de Vara ooit. En ook de soundtrack is doorspekt met christelijke taal. Ik sluit af met een mooi tekstfragment uit The Quality of Mercy, van Michelle Shocked:

Yes vengeance and revenge
Are just two words for pain
And the quality of mercy is not strained